Kashan – tu koniecznie idź na bazar!

Ten post stanowi kontynuację serii o Iranie, w której uchyliliśmy Wam część pięknej architektury tego kraju oraz ich niesamowitych gospodarzy. W tym artykule wciąż prowadzimy naszą podróż po perskiej ziemi, a jej architektura i gościnność będą nieodłącznym elementem tej przygody. Zapraszamy Was do miasta Kashan. Cała nasza trasa została przedstawiona na powyższej mapie, a każde z miast opatrzone miejscami wartymi odwiedzin.

Kashan -dojazd i zakwaterowanie

W okresie Nowruz wszystkie autobusy były przepełnione i niemożliwe było złapanie jakiegokolwiek. Wzięliśmy taxi i za dojazd do centrum Kashan (ponad godzina drogi) zapłaciliśmy 350.000 riali (na początku ustaliłam z panem kwotę 250.000 riali, więc zachowanie kierowcy nie było w porządku, podnosząc finalnie cenę).

W Iranie couchsurfing bywa płatny!

I można by się oburzać, bo nie jest to zgodne z zasadą działania tego portalu. Gdy jednak mówimy o naprawdę drobnych kwotach, to wciąż jest to najlepsza z możliwych alternatyw dla hostelu i świetna okazja do podglądnięcia lokalnego życia.

W Kashanie nocujemy w ramach couchsurfingu u Monicy. Choć zapłaciliśmy symboliczną kwotę za nasz pobyt, tj. 60.000 riali (~6zł) ze śniadaniem za dwie osoby, czuliśmy się jak na couchsurfingu. Monica poczęstowała nas lemoniadą, a śniadanie, które przygotowała było przepyszne. Wszyscy usiedliśmy na dywanie, a rozłożona ceratka była naszym stołem. Gdy jedliśmy domowy marchewkowy dżem, nasze podniebienia czuły się jak w niebie, mistrzostwo!

Serdeczne uśmiechy na twarzach, zainteresowanie, skąd jesteśmy, a nawet prośba o krótką rozmowę po angielsku to gwarantowane reakcje na Twoją osobę

Zwiedzanie Kashanu

W Kashanie zwiedziliśmy meczet Agha Bozorg, który wieczorową porą jest ładnie podświetlony, a jego ogromną zaletą jest darmowy wstęp! Świetne miejsce na pstryknięcie paru ładnych fotek (najlepiej wieczorem).

Stąd udaliśmy się na bazar złożony z sieci korytarzy z pięknym centralnym dziedzińcem. To na dziedzińcu kupiliśmy sobie herbatkę i siedzieliśmy, odpoczywając. Długo nie byliśmy sami. Po sesji fotograficznej z Irańczykami przysiadł się do nas Reza z żoną i synem, z którymi rozmawialiśmy dłuższą chwilę.

Umówiliśmy się na kolejny dzień na wspólne zwiedzanie miasta. Reza przebywał w Kashanie u swojego przyjaciela z okazji Nowruz. Dzięki wspólnemu zwiedzaniu nie martwiliśmy się o dojazdy. Wszędzie docieraliśmy autem Rezy.

Zwiedziliśmy razem Fin Garden, czyli perskie ogrody wraz z łaźniami powstałe na przełomie XVI i XVII wieku. W 2012 roku zostały wpisane na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. W ogrodach znajdują się fontanny, które nie posiadają żadnej mechanicznej pompy i zasilane są wodą z kanałów wodnych.

Następnie udaliśmy się do jednego z Historical HousesBudowano je w XVIII i XIX wieku dla bogatych perskich kupców, a ich architektura stanowi dzisiaj kulturowe dziedzictwoW Kashanie jest ich kilka, my udaliśmy się do Borujerdi Historical House.

Towarzystwo w zwiedzaniu miasta i zaproszenie na obiad do domu to bardzo prawdopodobne propozycje, jakie usłyszysz od napotykanych mieszkańców!

I nie ma, czego się bać - Irańczycy gościnność mają wpisaną w swoją naturę. Chcą przyjąć Cię w swoim kraju jak najlepiej potrafią. Finalnie zaprosili nas również do siebie na obiad, a potem w te pędy pognaliśmy ich autem na dworzec, skąd mieliśmy autobus
Zdarza się również, że Irańczycy nie pozwolą Ci zapłacić za siebie.

Podczas wspólnego zwiedzania miasta nasi perscy przyjaciele nie pozwolili nam wydać żadnego riala. Płacili za nasze bilety wstępów do atrakcji i za deser w kawiarni.

Jeśli podobał Wam się ten artykuł i chcielibyście dać wyraz docenienia naszej pracy, prosimy o udostępnienie i polubienie naszego profilu w mediach społecznościowych!

Powiązane

Nowa Zelandia – koszty podróży

Ciasto na pizzę neapolitańską (jeszcze lepsze)