Bagaż w długiej podróży

Ten artykuł powstaje po to, abyście nie musieli uczyć się na własnych błędach, bo możecie to zrobić na naszych. Zebrałam w nim spis niezbędników, które bardzo nam służyły w długiej podróży po świecie. Znajdziecie tu również uwagi o tym, co wzięliśmy, a nie za bardzo nam się przydało. Posiłkując się tym tekstem, powinniście dobrze skompletować swój bagaż w podróży. I już we wstępie chcę zaznaczyć, że lepiej nie kierować się zasadą „być może się przyda”. Pamiętajcie, że wszystko będziecie nosić na własnych barkach, a na świecie również są sklepy!

W podróż dookoła świata wyruszyliśmy bardzo obładowani. Już po pierwszym miesiącu noszenia plecaków, żałowałam, że spakowaliśmy się tak „na zapas”. Każdy z nas miał jeden duży plecak (ja 55 litrów, a Mateusz 88 litrów!) oraz plecak podręczny (każdy ok. 30 litrów). Łącznie mieliśmy wtedy na sobie 55 kg! W kolejną kilkumiesięczną podróż pojechaliśmy ze znacznie mniejszym bagażem. Ja miałam na sobie ok. 10 kg, a Mateusz ok. 20 kg.

Bagaż w długiej podróży – niezbędniki

Należy doprecyzować, że pakując się tylko w ciepłe rejony świata, nie będziemy zabierać ze sobą kurtki puchowej czy czapki, a nie mając w planach biwakowego stylu, odpuścimy śpiwor czy namiot. Pakując się w podróż dookoła świata, mieliśmy ze sobą wszystkie te elementy! Planowaliśmy chodzić po wysokich górach, spać w namiocie i gotować na turystycznej kuchence. Teraz wiem, że niektóre sprzęty można by wypożyczyć na miejscu albo przynajmniej odesłać je paczką do Polski, gdy wiemy, że już nam się nie przydadzą!

Poniżej znajdziesz listę rzeczy, które zdały egzamin w naszym bagażu i zabralibyśmy je ze sobą w kolejną podróż.

Bagaż w podróży – garderoba

• Lekkie buty typu adidasy do wielogodzinnych spacerów.
  • Klapki – posłużą pod prysznicem, w pokoju jako kapcie i na plaży!
  • Długie sportowe legginsy dla dziewczyn – służyły mi jako spodnie od piżamy w chłodniejsze dni, spodnie do ćwiczeń na macie, a podczas nurkowania chroniły mnie przed oparzeniami meduz!
  • Z naszych doświadczeń wynika, że nie warto kupować drogich markowych okularów przeciwsłonecznych – w trakcie roku podróży zniszczyliśmy/zgubiliśmy około 3 pary!
  • Ubrania pakujemy w worki próżniowe, z których ręcznie odsysamy powietrze tak, że kompresują się do mniejszego rozmiaru. Bardzo użyteczne!

Przed pierwszą długą podróżą zabrałam w większości odzież sportową szybkoschnącą. Chyba zakładałam, że nigdy nie będę potrzebować normalnych, codziennych ubrań, które lubiłam nosić przed wyjazdem. Błąd! W podróży nie zawsze jesteś w dżungli czy na trekkingu. Szybko pożałowałam, że nie mam swoich ulubionych ciuchów ze sobą!

Pakowanie to umiejętność, którą nabywa się z czasem!

Ja mogę zasugerować na naszym przykładzie, co było zbędne, a co wzięlibyśmy jeszcze raz, ale to nie oznacza, że u Ciebie sprawdzi się to dokładnie tak samo. Dla przykładu napiszę, że znam dziewczynę, dla której niezbędna w długiej podróży jest prostownica i lampa do hybryd. I w każdą kolejna podróż również z nią wyjeżdża! Jak widzicie, pojęcie niezbędników w podróży jest bardzo szerokie! 🙂

Bagaż w podróży – elektronika

• Laptop – do profesjonalnej obróbki zdjęć, pisania postów na bloga, montażu filmów i pracy.
  • Dysk na zdjęcia – miejsce w komputerze szybko będzie się kończyć, a wspomnień do zarchiwizowania będzie coraz więcej!
  • Ładowarka wielowyjściowa – najpewniej przez noc będziesz potrzebować naładować jednocześnie komputer, aparat, baterie i telefony.
  • Kindle – jeżeli tak jak ja nie lubisz czytać książek na telefonie.
  • Jeżeli nie jesteś profesjonalnym fotografem, odradzam zabieranie kilku obiektywów! W podróży rzadko Mateuszowi chciało się zmieniać obiektyw, dlatego polecamy rozsądek w tym temacie. Zastanów się również, czy potrzebujesz wozić inne sprzęty do fotografowania, tj. statyw czy drona!

Bagaż w podróży – akcesoria

• Duct tape – do naprawiania namiotu, zaklejania wieczek kosmetyków na czas podróży i do zaklejenia dziur np. w torbach próżniowych.
  • Trochę proszku do prania w kubeczku – nie zawsze jest możliwość skorzystania z pralni lub/i my nie mamy na nią czasu. Wtedy awaryjnie możesz zrobić ręczne pranie, które wyschnie przez noc.
  • Sznurek i żabki od firan – czyli komplet do wywieszenia prania na zewnątrz!
  • Materiałowa torba – nosimy dwie. Jedna jest idealna na zakupy, a druga służy nam jako worek na brudne ubrania.
  • Filtr do wody – świetny na wyprawach górskich i w codziennym życiu w Azji, gdzie często woda z kranu nie jest zdatna do picia!

O czym pamiętać przed wyjazdem w podróż?

Spakuj się lekko, aby bagaż w podróży nie był dla Ciebie przekleństwem!

W podróż dookoła świata wzięliśmy sporo sprzętu biwakowego. Mieliśmy ze sobą namiot, śpiwory, kuchenkę turystyczną, kubeczki i naczynia campingowe. Woziliśmy to wszystko przez rok, a skorzystaliśmy zaledwie kilka razy. Warto się zastanowić nad tym, jak często przydadzą nam się pakowane do plecaka rzeczy, bo w naszym przypadku zdecydowanie rozsądniejsze byłoby wypożyczenie sprzętu na miejscu!

Kup ubezpieczenie

Chroń swoje zdrowie i bagaż w podróży

Przed podróżą dookoła świata zrobiłam porządne badanie rynku i wśród ofert, które znalazłam, wybrałam brytyjską ubezpieczalnię Big Cat. Oferowała ona dobrą cenę za bogaty pakiet ubezpieczeniowy. Kilkukrotnie testowani nie zawiedli nas. Po każdej wizycie lekarskiej zwracano nam wydane pieniądze, a po kradzieży naszej elektroniki w Chile również zwrócono nam założony w umowie limit.

Na wyprawę w wysokie góry (powyżej 4.600 m n.p.m.) ubezpieczyliśmy się dodatkowo w PZU, korzystając z pakietu Bezpieczny Powrót. PZU oferowało lot ratunkowy śmigłowcem bez wkładu własnego, a Big Cat wymagał tego wkładu.

UWAGA!

Bardzo ważne jest, aby czytać OWU (Ogólne Warunki Ubezpieczenia). To tam znajdziemy informacje o ewentualnych wykluczeniach z ochrony ubezpieczeniowej. Pandemia koronawirusa, która dotknęła świat w 2020 roku jest świetnym przykładem na to, że warto zapoznać się z tymi zapisami wcześniej. W tak wyjątkowej sytuacji jak epidemia/pandemia część towarzystw ubezpieczeniowych przestaje nas chronić. Więcej o działaniu ubezpieczenia w czasie pandemii przeczytasz u Dagmary i Dawida z bloga Travelożercy.

Alternatywą dla Big Cat jest True Traveller oferujący podobne pakiety ubezpieczeniowe. Od zaprzyjaźnionych podróżników słyszałam, że sprawdza im się bardzo dobrze.

Wiem, że część podróżników korzysta z ubezpieczenia Euro26, które jest bardzo tanie. Z ich opowieści wiem, że nie mieli problemów przy zwrocie kosztów za wizyty u lekarza. My nie zdecydowaliśmy się na tę możliwość, ponieważ w przypadku poważnego uszczerbku na zdrowiu obawiamy się niskich kosztów leczenia (w Australii czy USA mogło by nie wystarczyć).

Ubezpiecz wkład własny w szkodzie wypożyczanych aut!

Mam wrażenie, że większość osób korzysta z tego, wykupując pełne ubezpieczenie w wypożyczalni. A ta opcja nie jest korzystna. My korzystamy z firmy zewnętrznej, która każdorazowo po wystąpieniu szkody zwraca nam wydane środki za jej naprawę. Obecnie korzystamy z ubezpieczalni Worldwildinsure i za cały rok ubezpieczenia wkładu wypożyczanych samochodów zapłaciliśmy nieco ponad 300 zł!

Warto mieć przy sobie trochę gotówki

Nie zawsze można zapłacić kartą i nie zawsze jest, skąd wybrać gotówkę (lub bankomat nakłada dużą prowizję). Warto mieć przy sobie euro lub dolary i wymienić część na lokalną walutę.

UWAGA!

Zdarzało nam się, że kurs dolara był zależny od konkretnych banknotów. Starsze wydanie dolarów miało słabszy kurs tak samo jak mniejsze nominały.

W Azji przydaje się prawo jazdy na motor!

Żeby legalnie wypożyczyć skuter w Tajlandii, Wietnamie czy Indonezji należy mieć międzynarodowe prawo jazdy na motor. Oczywiście, że wypożyczalnie udostępniają sprzęt bez sprawdzania Twoich uprawnień, ale w przypadku kontroli policyjnej, najprawdopodobniej zostanie na Tobie wymuszona łapówka!

Zaopatruj się w lokalne karty SIM

W każdym kraju, w którym jesteśmy dłużej niż kilka dni kupujemy lokalne karty SIM, żeby mieć mobilny Internet. Potrzebujemy go awaryjnie, aby sprawdzić mapę lub wyszukać potrzebne informacji w Internecie. Odkąd Mateusz pracuje zdalnie, a ja przygotowuję dla Was bieżące relacje duży pakiet Internetu to dla nas również konieczność (te hostelowe nie zawsze dobrze działają).

Wspaniałej przygody i lekkiego bagażu!

Mam nadzieję, że przy pomocy tego artykułu dobrze spakujesz się w swoją podróż. Pamiętaj, żeby nie brać rzeczy, myśląc „a co tam, może mi się przyda!”. Warto dostosować zawartość bagażu do Twojej trasy i aktywności.

Jeżeli chcesz przeczytać listę aplikacji, które okazały się dla nas bardzo pomocne w podróży, zajrzyj do posta Aplikacje przydatne w podróży.

Jeśli podobał Ci się ten artykuł i chciałbyś/abyś dać wyraz docenienia naszej pracy, proszę o udostępnienie i polubienie naszego profilu w mediach społecznościowych!

Powiązane

Aplikacje przydatne w podróży

Ciasto na pizzę neapolitańską (jeszcze lepsze)

Tajska kuchnia w pigułce e-book