Ile kosztuje podróż dookoła świata?

Koszty podróży dookoła świata to jedna z najbardziej nurtujących kwestii dla osób rozważających ten odważny pomysł. Bo jak finansowo przygotować się do tak długiej podróży, nie wiedząc, ile będzie kosztować? Pamiętam, gdy sami rozpoczynaliśmy regularne oszczędzanie, wówczas szukałam w zasobach Internetu informacji o tym, ile musimy odłożyć. I choć nie ma jedynej właściwej odpowiedzi, warto mieć pewien punkt zaczepienia. Ciekawa jestem, o jakiej kwocie tak właściwie myślisz!

Wydatki w takiej jak i każdej innej podróży zależą w dużym stopniu od Twojego stylu podróży. Jeżeli zamierzasz każdą noc spędzać w hotelu, na zakwaterowanie wydasz dużo więcej niż my. Jeżeli zamierzasz podróżować autostopem lub/i jachtostopem, znacznie zminimalizujesz koszty transportu, być może nawet do 0 zł!

TRASA

Na poniższej mapie zaznaczyliśmy trasę naszej rocznej podróży. W telegraficznym skrócie, podróż dookoła świata rozpoczęliśmy od Islandii, tym samym okrążając ziemię od zachodu. 3 tygodnie spędziliśmy w Ameryce Północnej, zwiedzając wschodnią część Kanady. Łącznie na pół roku zatrzymaliśmy się w Ameryce Południowej, dzieląc ten czas między Peru, Brazylię, Paragwaj, Argentynę, Chile i Boliwię. W Australii wykorzystaliśmy cały okres trwania wizy turystycznej, spędzając tym samym na Antypodach kwartał. Na ostatnie 2 miesiące wybraliśmy się do Azji, zwiedzając tam wybrane wyspy Indonezji i malezyjską część Borneo. Na kilka dni wybraliśmy się także do stolicy Malezji, tj. Kuala Lumpur i stolicy Tajlandii, tj. Bangkoku, skąd wracaliśmy do Europy. W Niemczech, a dokładniej w Hamburgu spędziliśmy ostatni tydzień podróży, wracając do Polski dokładnie po 365 dniach od momentu opuszczenia kraju!

W tabeli poniżej rozpisałam odwiedzone kraje w kolejności razem z liczbą dni, które spędziliśmy na ich obszarze.

ILE KOSZTUJE PODRÓŻ DOOKOŁA ŚWIATA?

Wszystkie podane kwoty wyrażone są w PLN i dotyczą 2 osób.

WYDATKI Z PODZIAŁEM NA KATEGORIE

Rok w podróży dookoła świata kosztował nas 101 663 zł. Poniżej przeczytasz, co składało się na każdą kategorię wydatków. Poznasz w ten sposób nasz styl podróży i będziesz w stanie ocenić, czy potrzebowałbyś/abyś większych czy mniejszych środków finansowych.

1. PODRÓŻ DOOKOŁA ŚWIATA – TRANSPORT

51 540 zł

Ta kategoria wydatków pochłonęła połowę całkowitego budżetu! Co się tutaj znajduje?

• międzynarodowe loty: 15 197 zł;
W Ameryce Południowej między państwami poruszaliśmy się autobusami. Wyjątkiem jest Brazylia, do której z Peru spłynęliśmy Amazonką.
  • krajowe loty: 6 154 zł;
  • wynajem aut + paliwo: 10 428 zł;
  • kupno i późniejsza sprzedaż auta w Australii + paliwo: 6 901 zł;
  • transport autobusami dalekobieżnymi: 5 801 zł;
  • prom/łódź: 1 580 zł;
  • taxi, transport do i z lotnisk, komunikacja miejska: 3 902 zł;
  • wynajem skutera + paliwo: 451 zł;
  • inne (parkingi, płatne drogi): 315 zł.

Sporadycznie (łącznie jakieś 6 razy) korzystaliśmy z autostopu w Ameryce Południowej. Nie przekonaliśmy się do tej formy podróży, ale jeżeli będziesz z niej korzystać, mocno zredukujesz wydatki w tej kategorii.

Długie loty warto rezerwować wcześniej, żeby uniknąć wysokich cen. Lot z Chile do Australii obserwowaliśmy przez kilka miesięcy. Ostatecznie zakupiliśmy go z 2-miesięcznym wyprzedzeniem, gdy zobaczyliśmy, że pojawiły się bardzo dobre ceny (2300 zł od osoby okazuje się być konkurencyjną ceną za ten międzykontynentalny lot).

* na czas trwania podróży kupiliśmy dodatkowe ubezpieczenie wypożyczanych aut w firmie iCarhireinsurance, za które zapłaciliśmy 500 zł. Kwota ta nie została uwzględniona w podsumowaniu finansowym.

2. PODRÓŻ DOOKOŁA ŚWIATA – JEDZENIE

23 402 zł

W zależności od kraju, albo jadaliśmy więcej na mieście, albo gotowaliśmy samodzielnie. Przykładowo, w Australii sporadycznie jadaliśmy na mieście, a w Indonezji i Malezji sporadycznie przygotowywaliśmy swoje posiłki. W każdym kraju śniadania przygotowywaliśmy sami, a gdy korzystaliśmy z noclegów w hostelach, najczęściej śniadania były zawarte w cenie pokoju. W trakcie trekingów mieliśmy swoje jedzenie i tak podczas górskich wypraw w Peru gotowaliśmy, a na wyprawy górskie w Patagonii zamówiliśmy wcześniej jedzenie liofilizowane. Na Islandii i w Australii w trakcie objazdówki samochodem posiłki przygotowywaliśmy na własnej kuchence turystycznej, a gdy nocowaliśmy u ludzi w ramach couchsurfingu, korzystaliśmy z kuchni w mieszkaniu.

• jedzenie na mieście: 9 567 zł;
  • zakupy spożywcze + alkohol: 13 835 zł.
Czasem samodzielne przygotowywanie posiłków w podróży nie wiąże się z oszczędnością. Tak było np. w Peru. Na mieście byliśmy w stanie zjeść dwudaniowy obiad za 6 zł od osoby, a ceny produktów w sklepach były wysokie. W Indonezji z kolei, choć chcieliśmy okazyjnie coś sobie ugotować, nie znajdowaliśmy w sklepach potrzebnych nam składników. Poza tym rzadkością jest, by w ramach noclegu była tam dostępna kuchnia.

3. PODRÓŻ DOOKOŁA ŚWIATA – ROZRYWKA

10 902 zł

Do najdroższych wydatków w tej kategorii zaliczymy:

• 4-dniową wyprawę do peruwiańskiej dżungli wraz z dwiema ceremoniami ayahuasca (ok. 1600 zł za dwie osoby),
  • zorganizowaną 3-dniową wycieczkę na Salar de Uyuni w Boliwii (ok. 1000 za dwie osoby z biletami wstępów),
  • całodniowe nurkowanie na zewnętrznej rafie koralowej w Australii (ok. 900 zł, nurkował tylko Mateusz),
  • nurkowanie z mantami na wyspie Nusa Penida (ok. 400 zł; Mateusz nurkował z butlą, ja korzystałam ze snorkellingu)
  • 2-dniowy rejs do Parku Narodowego Komodo (ok. 800 zł za dwie osoby z wejściami do parku).

Oprócz takich zorganizowanych wypraw, w tej kategorii znajdują się również wydatki na bilety wstępów do atrakcji turystycznych. Oprócz tego w Azji korzystaliśmy z masaży i wypożyczaliśmy sprzęt do samodzielnego snorkellingu.

Masaże na Bali są bardzo tanie. Za godzinny relaksacyjny masaż całego ciała zapłacimy ok. 25 zł. Warto korzystać!

4. PODRÓŻ DOOKOŁA ŚWIATA – ZAKWATEROWANIE

9 383 zł

Kwota wydana na zakwaterowanie jest podobna do tej z poprzedniej kategorii i jak na cały rok podróży jest stosunkowo niska. Dlaczego? Zaczynając od początku, przez pierwsze półtora miesiąca podróży nie wydaliśmy ani jednej złotówki na noclegi, ponieważ na Islandii i w Kanadzie spaliśmy w aucie lub na couchsurfingu. W Ameryce Południowej większą część noclegów spędzaliśmy również u mieszkańców, korzystając z ich gościnności w ramach portalu couchsurfing. W podziękowaniu najczęściej gotowaliśmy, a część znajomości pozostała z nami do dzisiaj. W Australii nocowaliśmy w namiocie dachowym zakupionego tam auta, a sporadycznie również u mieszkańców. W trakcie tej podróży odkryliśmy nową formę zakwaterowania zwaną housesittingiem. Korzystaliśmy z niego w Brazylii i Australii, opiekując się domem i zwierzętami właściciela. Oprócz świetnego doświadczenia, bliskości ze zwierzakami, odpoczynku od podróży i ciągłego życia w drodze, mogliśmy poczuć się jak w domu i dostać nieco codziennej rutyny. O housesittingu przeczytasz TUTAJ.

Łącznie zapłaciliśmy za ok. 40% wszystkich noclegów.

5. PODRÓŻ DOOKOŁA ŚWIATA – INNE WYDATKI

2 139 zł

W tej kategorii zamieściliśmy wydatki poniesione na finansowanie akcji charytatywnej, którą prowadziliśmy dla naszego kolegi (wysyłanie pocztówek z różnych miejsc w naszej podróży). Zakup drobnych pamiątek i sprzętu turystycznego (np. zakup termosu, kabla USB czy poduszek do namiotu dachowego w Australii) również tutaj umieściliśmy.

6. PODRÓŻ DOOKOŁA ŚWIATA – UBRANIE

1 906 zł

Czasem w podróży potrzebowaliśmy kupić nowy T-shirt, spodnie, skarpetki czy okulary przeciwsłoneczne, które często gubimy. Największą zmianę garderoby zrobiliśmy w Australii, bo za stosunkowo niskie pieniądze mogliśmy tam kupić ładne ciuszki. W tej kategorii znajdują się również wydatki na pralnie, z których korzystaliśmy w Peru, Australii, Indonezji i Malezji. Nie oznacza to, że w pozostałych krajach chodziliśmy w brudnych ciuchach! Tam korzystaliśmy z pralek w mieszkaniach osób, u których nocowaliśmy, a sporadycznie prałam nam ubrania ręcznie.

7. PODRÓŻ DOOKOŁA ŚWIATA – HIGIENA

1 277 zł

Zakup szamponu, kremu do opalania, preparatu na komary lub potrzeb luksusu takich jak balsam do ciała znajdują się w tej kategorii. Produkty chemiczne, które kupowaliśmy w trakcie podróży samochodem w Australii, takie jak płyn do mycia naczyń, proszek do prania, płyn do płukania, folia spożywcza również znajdują się w tej kategorii.

8. PODRÓŻ DOOKOŁA ŚWIATA – KARTA SIM

1 072 zł

W każdym kraju (za wyjątkiem krótkiego pobytu w Boliwii) zaopatrywaliśmy się w lokalną kartę SIM, a wydatki poniesione na te cele notowaliśmy w tej kategorii.

9. PODRÓŻ DOOKOŁA ŚWIATA – ZDROWIE

42 zł

Znikoma kwota, która tu powstała jest związana z drobnymi wydatkami na lekarstwa tuż przed rozpoczęciem trekingu do Machu Picchu, gdy czuliśmy się lekko przeziębieni. Wówczas nie chcieliśmy umawiać wizyty u lekarza, a gdybyśmy to zrobili, nasza ubezpieczalnia zwróciłaby nam całość kosztów zarówno lekarstw jak i wizyty. Tak zrobiliśmy w Iquitos, mieście na północy Peru, gdy Mateusz miał wysypkę na plecach oraz w Indonezji po drobnym wypadku na skuterze. Nie zawiedliśmy się na naszej ubezpieczalni również w trudnej dla nas sytuacji po kradzieży plecaka z elektroniką w Chile. Ubezpieczyciel zwrócił nam wówczas maksymalną część kosztów, zgodnie z zapisami w regulaminie. Przy tej okazji możemy z pełnym przekonaniem polecić Wam brytyjską ubezpieczalnię Big Cat, w której wykupiliśmy polisę na cały okres trwania naszej podróży. Niebawem ruszamy w kolejną wyprawę i na czas jej trwania również ubezpieczyliśmy się w Big Cat!

*koszt rocznego ubezpieczenia dla 2 osób w firmie Big Cat w naszym przypadku wyniósł 4333 zł. Ta kwota nie została uwzględniona w podsumowaniu.

WYDATKI Z PODZIAŁEM NA KRAJ

Patrząc na poniższe zestawienie można by pomyśleć, że turystyczny pobyt w Boliwii kosztuje tyle co w Chile czy Argentynie. Nic bardziej mylnego! W Boliwii byliśmy zaledwie 4 dni celem wybrania się na największe solnisko świata. Skorzystaliśmy ze zorganizowanej wycieczki i dlatego kwota za dzień jest tak wysoka.

Podsumowania wydatków dla poszczególnych krajów w trakcie naszej rocznej podróży znajdziecie TUTAJ.

Jeśli podobał Wam się ten artykuł i chcielibyście dać wyraz docenienia naszej pracy, prosimy o udostępnienie i polubienie naszego profilu w mediach społecznościowych!

Powiązane

Ola 19 października 2019 - 20:07

Bardzo dziękujemy!

Iza 21 października 2019 - 19:41

wow, Ola, super artykuł :O normalnie kopara opada jak musieliście to skrupulatnie notować . Świetne wykresy i podsumowanie. Widać, że się napracowaliście nad tym, Brawo!

Ola 21 października 2019 - 22:30

Dzięki wielkie! Trochę czasu mi zajęło nim mogłam opublikować ten artykuł, dlatego tym bardziej się cieszę, że spotkał się z tak pozytywnym odbiorem 🙂

Jak podróżować lepiej i pogodzić etat z wyjazdami | WNOP 138 1 grudnia 2019 - 17:51

[…] Ile kosztuje podróż dookoła świata – artykuł Czytelników „Finansowego ninja”, w którym przedstawili koszty rocznej […]

Justyna 18 grudnia 2019 - 09:07

Świetny artykuł! Pozdrawiam 🙂

Ola 19 grudnia 2019 - 17:49

Bardzo dziękuję!

Adam 23 stycznia 2020 - 08:31

super skrupulatnie musieliscie notowac wydatki. Podziwiam konsekwencje. Ciekawi mnie jak Wam sie to udawalo przez tak dlugi okres czasu i w ciagle zmieniajacym sie otoczeniu/ w podrozy. Zdradzicie jaki macie system spisywania wydatkow w podrozy?

Ola 2 lutego 2020 - 08:50

W trakcie podróży dookoła świata robiliśmy to w Excelu na podstawie arkusza przygotowanego przez Michała z bloga www.jakoszczedzacpieniadze.pl Obecnie korzystamy z aplikacji Money Manager 🙂

Aga 1 kwietnia 2020 - 23:02

Jak bym mogła to przyznałabym wam Oskara z Podróżniczej księgowości! wielki szacun za sporzadzenie tych wszystkich danych, liczenie, sumowanie, podziały, tabelki i wykresy! Szacun! Takie finansowe sprawozdanie daje takim laiką jak ja jasny finansowy obraz! Pozdrawiam

Ola 2 kwietnia 2020 - 12:21

Dziękuję Ci bardzo za komentarz i docenienie wysiłku. To jeden z tych artykułów na blogu, z których jestem najbardziej dumna. Bardzo się cieszę, że okazuje się być pomocnym dla wielu osób

Maciej 18 kwietnia 2020 - 12:16

W artykule nie zauważyłem wiz. Ile na nie wydaliście?

Ola 20 kwietnia 2020 - 19:24

Koszt wiz to zaledwie 8 CAD od osoby (ok. 20 zł), czyli wiza do Kanady 🙂

Jak zorganizować podróż dookoła świata • Julia i Sam 28 kwietnia 2020 - 05:27

[…] Podróże kosztują. Będziesz potrzebować pieniędzy, żeby zrealizować swój plan, bo w życiu nie ma nic za darmo. Zacznij tworzyć listę potencjalnych wydatków. W internecie znajdziesz informacje na temat kosztów życia i podróży po danych krajach. Możesz też sprawdzić ceny biletów czy noclegów. Świetną rozpiską budżetu podróży dookoła świata znajdziesz na blogu Świat Na Własną Rękę. […]

Katarzyna 22 października 2020 - 17:01

Super artykuł , bardzo dziękuje . Tez się wybieramy po 2022 roku.

Dominik 7 grudnia 2020 - 09:52

Wydaje mi się, że przy odrobinie chęci i dobrej organizacji można zwiedzić wiele miejsc na świecie nie wydając przy tym ogromnych sum. A zdecydowanie warto planować różnego rodzaju wyjazdy, ponieważ jest to świetne doświadczenie i przygoda do zapamiętania na całe życie.

Małgorzata Zaradzka 14 stycznia 2021 - 11:46

Jesteście moją inspiracją! Bardzo rzeczowo, konkretnie, tego szukałam.

Mateusz 14 stycznia 2021 - 16:40

Dziękujemy bardzo i pozdrawiamy! 🙂

Małgorzata Zaradzka 14 stycznia 2021 - 11:47

Jesteście moją inspiracją! Bardzo rzeczowo, konkretnie, tego szukałam. Zostałam Waszą fanką.

Monika 15 marca 2021 - 14:31

Bardzo fajne opracowanie

Mateusz 16 marca 2021 - 09:57

dzięki! 🙂

Monika 4 stycznia 2022 - 06:28

Cześć
W sierpniu ruszamy do Azji na pół roku. Pytanie mam o jakąś aplikację do podliczania kosztów. Znam splitwise do dzielenia między znajomymi. Coś możecie polecić? Powiedźcie czy macie jakieś małego laptopa który daje radę w podróży z obróbką foto i wytrzymałością baterii?

Mateusz 2 lutego 2022 - 19:07

Cześć, my korzystamy z aplikacji Money Manager (na androida, logo świnka na czerwonym tle). Tak jeździmy z laptopem, aktualnie macbook air – do foto daje radę, a i bateria długo trzyma. W szczególności te nowe wersje z procesorami M1.

Rafał 1 stycznia 2023 - 16:51

Kurczę, jesteście niesamowici. Pozdrawiam Rafał

Mateusz 9 stycznia 2023 - 13:14

Dzięki Rafał 🙂

Obieżyświat 7 maja 2023 - 12:55

Bardzo ciekawy materiał. A może ktoś organizuje małe grupy które chcą ale się boja samemu ruszyć w świat . Aidą nie jest dla wszystkich rozwiązaniem. Może ktoś zna biuro podróży które mogłoby pomoc?

Planowanie Podróży Dookoła Świata - Panna Sarna 29 sierpnia 2023 - 17:07

[…] adrenalinę, niepokój i niepewność). Bądź odpowiedzialny, tak by nic Cię nie zaskoczyło. Na Światnawłasnąrękę.pl możecie zobaczyć bardzo dokładną rozpiskę […]